Progrock Records
Bandsite:
Duur: 46:40
Reviewer: Arjan Bom
Waardering:
(uit max. 5 JoJo's)

is een project van Ken Jaques. De bassist van de niet al te bekende band Atlantis speelt op 'Book of the Dead' ook een groot aantal keyboards (waaronder veel Mellotron!) en een 10-snarige akoestische gitaar. Daarnaast heeft hij alle muziek geschreven, gearrangeerd en geproduceerd. Ken Jaques is dus met recht de grote man achter K² maar hij is bepaald niet de enige ster. Op deze intrigerende schijf is er bijvoorbeeld ook een glansrol weggelegd voor 'oude rot' Allan Holdsworth. De stergitarist schittert regelmatig en dat geldt ook voor violiste Yvette Devereaux. Haar spel geeft de plaat een extra dimensie. En wat te denken van de bijdrage van Spock Beard's Ryo Okumoto op piano en Moog synthesizer. En dan is er nog de stem van de helaas al voor het uitkomen van deze plaat overleden zanger Shaun Guerin, die griezelig veel lijkt op de stem van Peter Gabriel. Al deze ingrediënten zorgen voor een heerlijke symfosound.
'Book of the Dead' opent meteen al met een epic van ruim 23 minuten: 'Chapter 1: Infinite Voyage'. Een uitstekend stuk muziek waarin alle aanwezigen meteen hun visitekaartjes afgeven. En ook daarna gaat het album zonder inzinking door. Rond het thema van het oude Egyptische dodenboek worden in totaal vijf 'hoofdstukken' geproduceerd. De muziek sluit nauw aan bij dit thema. De sound is mysterieus, spannend en meeslepend. 'Chapter 4: Aten (Window of Appearances)' is een instrumentaal buitenbeentje, maar wel degelijk de moeite waard. Ken Jaques bewijst hier dat hij een uitstekende bassist is.
Iedere keer als ik het werkstuk weer opzet beleef ik er veel plezier van. Toch krijgt de plaat niet de maximale hoeveelheid JoJo's. Dat komt omdat ik 'iets' mis: echte kippenvelmomenten. De plaat is absoluut van hoog niveau maar er zijn geen passages die je keer op keer opnieuw wilt horen. Ik weet nog goed dat ik de eerste keer de titelsong van 'Close to the Edge' draaide. Ik was al diep onder de indruk van de klasse van dit nummer maar ik was totaal van de wereld toen het fragment 'I get up I get down' (met die druppels!) langs kwam. Of wat te denken van de apotheose van 'Supper's Ready'. Dat kan ik niet vaak genoeg horen. Dit soort momenten kent 'Book of the Dead' naar mijn mening niet. Maar het is beslist een uitstekende symfoplaat. Hopelijk komt Ken Jaques binnenkort met een nieuwe cd van K². Die zal ik in ieder geval blind aanschaffen. Arjan Bom (01-2007)

Ken Jaques - bass, keyboards & 10 string acoustic
Yvette Devereaux - violin
Shaun Guerin - vocals