Cryptic Vision - In a World (2006)

Label:
Progrock Records
Bandsite:
www.crypticvision.net
Duur: 72:59
Reviewer: Arjan Bom
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)


'In a World' is pas het tweede studioalbum van deze Amerikaanse band, die na 'Moments of Clarity' uit 2004 ook nog de live-cd 'Live at RoSFest 2005' op haar naam heeft staan. Dat de band Amerikaans is, is over- duidelijk als je 'In a World' op zet. De muziek is melodieus, soms gevaarlijk naar AOR neigend, maar toch ook weer verrassend op andere momenten en technisch perfect gespeeld. De sound van de groep zit ergens tussen die van Kansas en Spock's Beard (in de tijd van Neal Morse) in. De vergelijking met deze bands wordt nog versterkt door gastbijdragen van David Ragsdale en Alan Morse.
Opener en titelnummer 'In a World' zet meteen de toon. Dit is een mooi, lang nummer met veel wendingen. Vooral het keyboardwerk met veel Hammond en synthesizer en de bijdrage van violist David Ragsdale zijn de moeite waard in deze progressieve 'epic'. Helaas vond de band het nodig om deze track op te leuken met een latinachtig intermezzo. Aan mij zijn dit soort 'grappen' zelden besteed. Zonde dus, want verder is dit een uitstekend begin van dit album.
Na de titelsong volgt het korte en akoestische 'In a Dream (part 1)', dat overgaat in het hardere 'Common Ground'. Dit enigszins conventionele nummer gaat vervolgens weer over in het instrumentale 'Merkaba', waarin de heren van Cryptic Vision hun niet geringe technische vaardigheden tonen. Er zit voldoende afwisseling in de muziek tot nu toe en dat zal ook de rest van de plaat zo doorgaan. Wel vind ik de cd na deze eerste vier tracks wat inkakken met een melige ballad, een dreutelig meezingliedje, een behoorlijk heftige progmetal song en een AOR-track die mij aan een oud hitje van Mr. Mister doet denken.
Het tien minuten lange 'Power to Mend' komt dan ook precies op tijd. Deze uit drie delen bestaande mini-epic is één van de hoogtepunten. Maar dan komt even later ook 'The Balance' nog. Weer zo'n prima track die nog even duidelijk maakt wat de sterke punten van Cryptic Vision zijn: avontuurlijke, afwisselende composities, gespeeld door uitstekende muzikanten en een geweldige zanger. De belangrijkste man van de groep is songwriter en multi-instrumentalist Rick Duncan, maar ik wil toch ook de aandacht op Todd Plant vestigen. Zoals ik al eens eerder schreef ben ik niet erg onder de indruk van de huidige lichting zangers in de progscene. Vaak ben ik al blij als ik me niet erger aan de zang. Todd Plant is echter een positieve uitzondering. Eindelijk weer eens iemand die ècht kan zingen, zowel tijdens de rustige als de hardere stukken. Het album wordt afgesloten met een 'reprise' van 'This Dream (part 2)' en het titelnummer. Het vormt een fraaie finale, de 73 minuten zitten er weer op.

'In a World' is geen album dat ik iedere dag wil horen, maar als ik in de stemming ben beleef ik er veel plezier aan. En dat zal vast wel voor meer liefhebbers van typisch Amerikaanse prog gelden. Cryptic Vision is een talentvolle band waar we vast nog wel meer van zullen horen.
Arjan Bom (05-2007)

Bezetting:
Rick Duncan - drums, keyboards, guitar
Todd Plant - vocals, acoustic Guitar
Sam Conable - bass, vocals, bass pedals
Timothy Keese - guitars, vocals
Howard Helm - keyboards, vocals
Special Guest Performances by:
David Ragsdale -violin
Alan Morse - guitar
John Zahner - keyboards
Shawn Bowen - guitar, sitar, mandolin
Jerry Outlaw - guitar
Ralph Santolla - guitar
Carrie Martin - Angelic Choir Vocals

Discografie:
Moments of Clarity (2004)
Live at RoSFest 2005 (2005)
In a World (2006)