Emerson Lake & Palmer - From the Beginning (2007)

Label: Sanctuary Records (Castle Music)
Bandsite:
www.emersonlakepalmer.com
Duur: Disc I: 79:22 Disc II: 77:34 III: 77:38 IV: 74:57 V: 79:07 VI 53:00
Reviewer: Arjan Bom
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)

Pompeus, emotieloze egotripperij, technisch gepiel op de vierkante centimeter, bombastisch. Een aantal kwalificaties die proghaters en zelfs sommige progfans (!) aan Emerson, Lake & Palmer (ELP) toeschrijven. En ik zal ongetwijfeld nog wel een paar 'fraaie' vergeten zijn. Natuurlijk zit er wel een kern van waarheid in de reacties die dit trio oproept, maar ik heb niettemin veel plezier aan de muziek van deze heren beleefd. Zeker de platen die in de eerste helft van de 'seventies' uitkwamen vond ik top. Daarna zakte de kwaliteit steeds verder weg. Maar goed, bij welke symfogroep uit die tijd was dat tenslotte niet het geval? En nu is er dan een mooie, 5cd/1DVD box van ELP verschenen. Een box? Maar er was toch al.....?
Het begint kennelijk een gewoonte te worden om de consument niet alleen 'uit te kleden' door bestaande albums steeds opnieuw uit te geven (digitally geremastered, met extra tracks, nieuwe liner-notes enz.) maar nu ook door complete boxen te vervangen. En natuurlijk moet de progfanaat er ook aan geloven. Waren eerst groepen als Yes en King Crimson aan de beurt, nu is er dan inderdaad de tweede box van ELP. In 1994 was tenslotte al 'The Return of the Manticore' (4cd's) verschenen. Je vraagt je af wat de achterliggende gedachte van de platenmaatschappij is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die weliswaar 'Lucky Man' of 'Peter Gunn' een leuk singletje vond, maar verder de groep niet of nauwelijks kent, denkt: "Goh, een 6cd-box van ELP, daar kan ik me geen buil aan vallen". Nee, het zijn de echte fans die weer voor de bijl gaan. En die echte fans hebben meestal ook die eerste box al gescoord.
Toch zijn er redenen te noemen waarom 'From the Beginning' een stuk aantrekkelijker is dan 'The Return of the Manticore'. Of het er genoeg zijn om opnieuw toe te slaan, is natuurlijk geheel aan u. In de eerste plaats ziet het geheel er veel mooier uit. 'The Return..' was verpakt in een saaie, sobere hoes, en het boekwerkje was aardig, maar niet meer dan dat. De nieuwe box ziet er prachtig uit en heeft een interessant boek, met veel mooie livefoto's en het verhaal van de groep, verteld door de mannen zelf. Het visuele aspect telt uiteraard wel mee maar veel belangrijker zijn natuurlijk de extra's. De eerste box had weinig 'previously unreleased' tracks. Behalve dan een aantal nieuwe opnamen van nummers van The Nice, King Crimson, The Crazy World of Arthur Brown en ELP zelf. Tsja, wat moest je daar nu toch mee? Ik zat in ieder geval niet te wachten op een 1994-versie van '21th Century Schizoid Man' , 'Fire' of 'I believe in Father Christmas'. Het maakte alleen maar pijnlijk duidelijk dat die prachtige stem van Greg Lake de tand des tijds niet doorstaan had. Verder was er een live-uitvoering van 'Rondo' en twee studio-outtakes ('Prelude and Fugue' en 'Bo Diddley') die aan mij niet besteed waren. De rest van de vier cd's bestond uit bekende albumversies.
Op de nieuwe box is er een betere balans tussen bekende en onbekende uitvoeringen. Er zijn behoorlijk wat liveversies op de tracklist geplaatst, met als belangrijkste trekpleister de complete vijfde cd. Deze schijf bestaat uit een uitstekend concert van 4 januari 1972 (het 'Mar Y Sol Festival' in Puerto Rico). Heel aardig is bijvoorbeeld een oerversie van 'Hoedown', die aanmerkelijk verschilt van de latere uitvoeringen op 'Trilogy' en 'Welcome back my Friends...'. Op deze schijf staat als afsluiter van het concert ook 'Rondo'. . Maar waarom er dan ook op cd1 nog een andere liveversie van dit (The Nice-)nummer staat, ook al een slordige achttien minuten met weer zo'n ellenlange drumsolo, is mij een raadsel. Zo'n sterke song heb ik het nooit gevonden. Daar staat tegenover dat er een prachtige outtake uit de Tarkus-periode is toegevoegd getiteld 'Oh, My Father'. Het nummer doet me overigens eventjes aan de hele vroege Bee Gees denken. Verder staan er wat andere mixen en 'early' versies op van bekende studionummers. Zelfs de orkestuitvoering van 'I believe in Father Christmas' vind ik hier heel redelijk en dat wil wat zeggen. Normaal gesproken vind ik dit een draak van een lied.
De nadruk ligt gelukkig vooral op de eerste jaren van de band. Ik krijg nog altijd niet genoeg van krakers als 'Karn Evil 9', 'Hoedown', 'Tarkus', 'Still you turn me on' en 'Pictures at an Exhibition'. Gelukkig is er deze keer niet zo veel ruimte voor het 'Love Beach'-materiaal als op de oude box. Maar ja, zo heeft iedereen wel zijn voorkeuren of klachten. Zo mis ik bijvoorbeeld het indrukwekkende 'Toccata'. De ideale box wordt zelden samengesteld.
De laatste schijf is een DVD: 'The Manticore Special'. Dit is een 53 minuten durende documentaire over de 1973 Tour. Hoewel ik dit toetje heel vermakelijk vind, moet gezegd worden dat de beeld- en geluidskwaliteit ronduit matig is. Jammer, maar het is niet anders. Al met al zit ik al weer een hele tijd zwaar te genieten van het gebodene. 'From the Beginning' is een feest voor de ware ELP-fan. Laat de critici maar kletsen....
Arjan Bom (10-2007)


Bezetting:
Keith Emerson - keyboards
Greg Lake - vocals, acoustic and electric guitars, bass
Carl Palmer - drums and percussion

Selectieve discografie:
Emerson Lake & Palmer (1970)
Tarkus (1971)
Pictures at an Exhibition (1971)
Trilogy (1972)
Brain Salad Surgery (1973)
Welcome Back my Friends... (1974)
Works, Vol. 1 (1977)
Works, Vol. 2 (1977)
Love Beach (1978)
In Concert (1979)
Emerson Lake & Powell (1986)
Black Moon (1992)
Live at the Royal Albert Hall (1993)

The Return of the Manticore (1994)
From the Beginning (2007)