Glass Hammer - Culture of Ascent (2007)

Label: Arion Records
Bandsite:
Duur: 69:11
Reviewer: Arjan Bom
Waardering: (uit max. 5 JoJo's)

Glass Hammer heb ik altijd een interessante band gevonden. Ik ken (met uitzondering van 'The Middle Earth Album') alle albums van de groep vanaf 'Chronometree' uit 2000 en dat zijn stuk voor stuk uitstekende platen. Ik heb diep respect voor de technische en compositorische kwaliteiten van de twee dragende persoonlijkheden van de band, de multi-instrumentalisten Fred Schendel en Steve Babb. En ook al zijn deze mannen overduidelijk door Yes en ELP beïnvloed (regelmatig lijkt het alsof Steve Howe, Rick Wakeman, Keith Emerson en/of Chris Squire een prominente gastrol op een cd hadden), de muziek had genoeg eigen smoel en kwaliteit om te blijven boeien.

Meer problemen heb ik altijd gehad met de mannelijke lead vocals. Brad Marler en Walter Moore vind ik bepaald geen hoogvliegers, hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de laatste het op 'The Inconsolable Secret' heel behoorlijk heeft gedaan. Ik vind het trouwens ook de beste plaat van de groep tot op dat moment, hoewel halverwege de tweede cd 'The Lady' de spanning wel wat wegebt. Maar er staat heel veel sterke symfo tegenover. De verwachtingen voor het nieuwste album waren al met al hooggespannen.
Het eerste wat opvalt is dat de line-up weer eens gewijzigd is. Walter Moore is van het toneel verdwenen. Hij wordt vervangen door Carl Groves (Salem Hill) terwijl David Walliman als extra gitarist aan boord is gehaald. Carl Groves heeft de uitstraling van Ben Cramer of Piet Veerman, maar hij blijkt een aanwinst voor de band. Ik vind hem de beste zanger die Glass Hammer tot nu toe heeft gehad. Bovendien is Susie Bogdanovicz nog steeds van de partij en krijgt het gezelschap op enkele tracks vocale ondersteuning van Jon Anderson.
Dat gebeurt bijvoorbeeld op de opener van 'Culture of Ascent', het Yes-nummer 'South Side of the Sky'. Maar ja, covers, ik heb het er niet zo op ... Ik heb 'Longer' (Dan Fogelberg) op Shadowlands bijvoorbeeld altijd een enorme miskleun gevonden. En hoewel het deze keer niet zo erg is, slaagt men er in de verste verte niet in om het origineel van 'Fragile' te doen vergeten. Ik betrap me er zelfs inmiddels op dat ik deze song vaak maar oversla en direct begin met het tweede nummer, 'Sun Song'. Dat is aanvankelijk trouwens ook even schrikken. Deze track begint namelijk een beetje zeikerig, maar na een paar minuten gaat de kwaliteit gelukkig wel fors omhoog tijdens een instrumentaal gedeelte. Maar al met al is de start van het album nog niet overtuigend.
Maar dan tapt de band uit een ander vaatje. Eerst is er dan 'Life by Light'. Een prachtig, ingetogen stuk van een slordige zeven en een halve minuut. Daarna volgen twee epics waarin Glass Hammer alles uit de kast haalt. Geweldige composities en technisch vakmanschap zonder dat het emotieloos wordt. De dames van The Adonia String Trio geven de sound af en toe zelfs een vleugje Kansas mee. Heel fraai allemaal. Mij verveelt het geen seconde en voor je het weet zijn 'Ember without a Name' (16.33) en 'Into Thin Air' (19.14) al weer afgelopen. Met het wat minder spannende, maar beslist niet slechte 'Rest' wordt het album 'Culture of Ascent' rustig afgesloten.

Al met al weer een prima schijf van deze Yanks, maar ik blijf wachten op het ultieme, perfecte Glass Hammer album. Arjan Bom (11-2007)

Steve Babb - bass guitar, pipe organ, Taurus pedals, the free note, assorted percussion, mellotron, piano, harp, loops and programming, Mini-Moog, backing vocals
Fred Schendel - nord electro 2, nord lead 2, piano, Bela D Media D-synth, organs, electric piano, mellotron, additional synths, loops and programming, acoustic guitar, string arrangements, backing vocals
David Walliman - guitars
Carl Groves - lead and backing vocals
Matt Mendians - drums