Wat een week ... CD

FAR CORNER - Endangered (2007)

Veel redactieleden op vakantie ...

... dus ik beheer alleen maar niet eenzaam de burelen van ons ProgLog AFTERglow. Hoewel ik mij de laatste weken 'bezondig' aan non-prog c.q. 'over the edge of progressive music' stap, heb ik mij recent toch ook zeer vermaakt met de band Far Corner en hun album 'Endangered'. Ontegenzeggelijk progressieve muziek met een klassiek en met name een jazzrandje.
De mannen en de ene vrouw die Far Corner bemensen zien eruit alsof ze net uit een Frankenstein-film zijn gestapt, maar maken hoogwaardige, vrij complexe muziek die met gemak als 'arty' kan worden bestempeld. De band staat onder leiding van de briljante toetsenist Dan Maske met als tweede man de bekende bassist William Kopecky.
'Endangered' is een uitstekend album waarop vooral de lange num- mers 'Creature Council' (tien minuten) en de titeltrack (negentien minuten) eruit springen. Vernuftig, creatief, gevarieerd en dus verrassend zijn de kenmerken. Vrij weinig referenties komen bij mij op, dus het is allemaal behoorlijk autonoom, of het moet de band Gordian Knot zijn.
Goed beschouwd maakt de complexiteit van de muziek van Far Corner het volledig ongeschikt voor zomerse sferen waarin de temperaturen vies zijn. Dus misschien moet u er even mee wachten. Ik zou de band Far Corner echter niet links laten liggen. Dat zou jammer zijn, voor de band en voor u. JoJo (wat een week 30)