Wat een week ... boek

TIFFANY MURRAY - Bidden voor Bowie (2010)

De befaamde Rockfield Studios ...


... staan centraal in deze roman, geschreven door Tiffany Murray die daar opgroeide als dochter van de toenmalige beheerder en producer van deze legendarische
studio in Wales, Fritz Fryer. Zij heeft vele namen in de jaren '70 voorbij zien komen, van Rush tot Hawkwind, van Mike Oldfield tot Roy Harper, van Van der Graaf Generator tot Solution die daar 'Cordon Bleu' opnamen. Freddy Mercury schreef er zelfs zijn onvermijdelijke 'Bohe- mian Rhapsody'. En ook nu nog weten de bands deze plek te vinden. Zo zijn Magenta en Oceansize er vaak te vinden.
Als ik zo'n vijfentwintig jaar terug iets over Rockfield las of de naam vond op een hoes, dacht ik altijd "wat zou ik daar een keer graag zijn". Hoewel het boek een geromantiseerd verhaal bevat, geeft het een inkijk in hoe het er in de hoogtijdagen aan toeging: de mystiek, de feesten, de opna- mesessies, het gezamenlijk eten met de bands dat werd bereid door Mur- ray's moeder. Met helaas ook de bekende keerzijde van de roem. Boven- dien is het boek zeer goed geschreven en is derhalve een ware 'page turner'.
'Bidden voor Bowie' zorgt ervoor dat ik toch nog een keer Rockfield kan 'bezoeken' en biedt een nieuw puzzelstukje in de persoonlijke recon- structie van die voor de progressieve- en symfonische rock en voor mij zo belangrijke jaren '70. Dank je wel, Tiffany Murray! Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 29)