Hookah the Fuzz - HtF (2010)

Label: Eigen beheer
Bandsite:
www.hookahthefuzz.com
Running time: 63:51
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: (uit max. 5 JoJo's)


Sensationeel dat is misschien wat overdreven maar ik mag toch wel zeg- gen dat ik in positieve zin van mijn stoel viel toen ik voor de eerste keer dit titelloze debuut van de Engelse band Hookah the Fuzz - wat een naam - beluisterde. Een regelrechte achtbaan waarin je terechtkomt en bij de eind-stop als het karretje tot stilstand komt blijf je uit het veld geslagen en vertwijfeld om je heenkijkend nog even zitten. Zo'n zelfde gevoel als bij de albums van Devin Townsend.
Ook bij deze band is weer sprake van een stel jonge honden die uitste- kend kunnen spelen, weten wat componeren is en bovendien getuigen van een uitgebreide kennis van de progressieve muziekhistorie van decennia terug tot nu. Die kwaliteiten worden langzamerhand ook duidelijk in het wereldje want de band stond recent op de bühne samen met Opeth en Nightwish.
Hookah the Fuzz zet zichzelf in de promosheet neer als een progmetal- band. Dat klopt, de rode draad van het album beweegt zich in dit segment en ook bands als Dream Theater en vooral ook Faith No More komen al luisterend bij mij op. Maar daar doorheen heeft men draden geweven die voortkomen uit de jazz, jazzrock, symfo, pop en folk waardoor er in het grootste deel van de acht composities veel, heel veel gebeurt. Dit komt het beste tot uiting in opener '(D)Ilusion' dat ik als een klein meesterwerk van negen minuten durf te karakteriseren. Deze track is op zichzelf al een achtbaan door de proggeschiedenis. En ook 'The Girls do Voodoo', 'Camp Refogee' en 'Addict' zijn briljant en laten zelfs Frank Zappa meerijden. En dat alles is gevat in een kristalheldere produktie.
Tegelijkertijd vormt die staalkaart aan invloeden ook een zwakte. De band hinkt soms op teveel gedachten waardoor een aantal tracks te frag- mentarisch wordt. Als er dan ook nog eens reggae voorbijkomt, overigens niets ten nadele van deze stroming, dan wordt het wat teveel van het goede. Ook lijken de heren moeite te hebben om een goed einde aan de tracks te breien. Maar goed, een jonge band en een debuut, dan kan het beter maar niet direct perfect zijn. Er zit op deze wijze immers nog groei in. Ik heb mij in ieder geval zeer vermaakt met de creativiteit en speelsheid van Hookah the Fuzz en ProgLog AFTERglow zal de band uit Birmingham zeker blijven volgen. Harry 'JoJo' de Vries (01-2011)


Bezetting:
Si Jefferies - zang, gitaar
Alexander Louis - gitaar
Roger Ash - bas
Ross Hawkins - drums
Harwood Shing - keyboards


Discografie:
Hookah the Fuzz (2010)