Wat een week ... CD

ARABS IN ASPIC - Strange Frame of Mind (2010)

Rare bandnaam ...

... en bij eerste beluistering maakte ik direct de vergelijking met ons aller Focus, toen Akkerman en Van Leer nog met elkaar door een deur konden. Ik wist toen nog niet dat 'Strange Frame of Mind' van de Noorse band Arabs in Aspic werd afgesloten met een cover van 'Hocus Pocus' van Focus. U weet nu in ieder geval in welke muzikale hoek u het moet zoeken.
Verwacht hier geen revolutie. Het album bestaat uit min of meer tradi- tionele progressieve rock zonder gekke dingen. Wel een lekker album met goede zang van Jostein Smeby, die ook veel van de elf composities voor zijn rekening nam, prima toetsenwerk en een solide ritmesectie. Soms waart er ook iets van de vroege Flower Kings rond; gelukkig de vroege incarnatie van Stolt cs. Je moet er immers niet aan denken dat een band op de te overdadige, latere catalogus van The Flower Kings gaat voort- borduren.

Wel vind ik het geheel wat onevenwichtig en hinkend op teveel progres- sieve gedachten. Het zoeken en vooral vinden van een duidelijke rode draad in de composities lijkt mij wel noodzakelijk. Dit derde album moeten we dan ook zien als een logische bijdrage daaraan. Tot op dat moment vermaak ik mij prima met dit door Black Widow Records uitgebrachte album, het label dat doorgaans grossiert in wat donkerder werk. Daar is hier geen sprake van; opgetogen, positief gestemde progrock, op zoek naar een eigen gezicht. Deze zoektocht blijven wij zeker op de voet volgen. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 37)