Wat een week ... CD

PINK FLOYD - Discovery Box (2011)

Machtig overzicht ...

... van de indrukwekkende catalogus van Pink Floyd, de band die in ieder geval de progressieve muziek veranderde, nog steeds veel bands beïn- vloedt en waarover Steven Wilson recent zei in iO Pages (103) "ambitieus, agressief en met prachtige songs'' en Opeth's Mickael Akerfeldt "neem nu 'Meddle' of 'The Wall', ze klinken nog altijd fris en van deze tijd".
Zo is het. Ik ga er ook niet teveel woorden aan besteden. Deze prachtig uitgevoerde box met een mooi boek van Storm Thorgerson met ongebruikt art-work, is een relatief goedkope manier om aan alle geremasterde albums te komen, in de Discovery-uitvoering welteverstaan.
De remastering laat meer details horen, is voller en is in ieder geval zo verbeterd dat een integrale en chronologische herbeluistering van het totale oeuvre nodig is. En dan word ik nog steeds, terwijl ik in al die jaren alles al tientallen zo niet honderden malen heb gehoord, verrast en verwonder ik mij over de immense creativiteit van deze band. De band die mijn leven op allerlei manieren beïnvloedde.
Ook de 'Experience Edition' van 'DOTM' is al binnen, inclusief bonus- schijf met een geweldige integrale live-uitvoering van 'DOTM'. Het wachten is nu nog op de 'experiences' van 'Wish You Were Here' en 'The Wall'. En dan laat ik de 'Immersion Editions' nog even buiten beschouwing. Het zijn gouden tijden voor Floyd-liefhebbers en de band staat weer dik in de hitlijsten. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 39)