Wicked Minds - Visioni, Deliri e Illusioni (2011)

Label: Black Widow Records
Bandsite: under construction
Running Time: 58:12
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: (out of 5 JoJo's)

Het Italiaanse Wicked Minds kwam eerder voorbij op ProgLog AFTERglow. En terecht want hun sterke album 'Witchflower' en het live-album 'Live at Burg Herzberg' zijn hier veeldraaiers geworden.
De band is schatplichtig aan Van der Graaf Generator en aan ELP, hoewel de klassieke invalshoek in de eigen composities grotendeels afwezig is, en refereert via het ronkende, scheurende Hammond Organ van Paolo 'Apollo' Negri ook aan Niacin. De Hammond speelt dan ook een dominante rol in de energieke muziek.
Op 'Visioni, Deliri e Ilussioni' heeft Wicked Minds gekozen voor een 'Tribute to Italian Prog' en toont een staalkaart aan covers uit het begin van de jaren '70 van bekende bands als PFM, Museo Rosenbach, Il Balletto di Bronzo, New Trolls, Clessidra en Le Orme en van minder bekende bands als The Trip, Osanna en Circus 2000. Covers dus. En zoals u weet ben ik een coverhater. Als de compositie letterlijk wordt nagespeeld dan kan ik namelijk beter naar het origineel luisteren. Als er aan gesleuteld wordt denk ik "blijf er met je fikke vanaf". Welnu, Wicked Minds geeft inderdaad een interpretatie van de originelen. Een probleem dus.
Als ik over mijn bezwaar op dat punt heen stap, al is het maar om de band een eerlijke kans te geven in deze review, dan ben ik toch positief. Ook valt op dat een aantal originele leden van de gecoverde bands op hun eigen tracks meedoet. Is het dan eigenlijk nog een cover?
Waarom positief? Omdat het simpelweg professioneel klinkt en gewoon lekker bekt. Het album draait goed weg, er wordt meer dan uitstekend gemusiceerd en een geluk is dat ik niet alle originele tracks ken waardoor het in ieder geval voor mij fris klinkt. Uitschieters zijn de prachtige, kippenvel gevende uitvoering van PFM's 'La Carorozza di Hans/Impressioni di Settembre', het indrukwekkende 'Zarathustra' van Museu Rosenbac'h en 'Dio Del Silenzio' van Delirium. Minpuntje de rammelende opener 'Caronte I' van The Trip, hoewel dat bij The Trip ook al rammelde, en de schreeuwerige, zwakke zang van zangeres Monica Sardella in 'Un Posto' van Il Balletto di Bronzo. Maar dat drukt de pret niet op een totaal van veertien tracks.
Hoewel ik Wicked Minds, gehoord hun kwaliteit op de eerdere albums, liever met eigen werk zie komen, moet ik over mijn eigen 'coverschaduw' heen stappend concluderen dat deze ode aan de Italiaanse prog een goede aanvulling is op de bandcatalogus en dat ik mij er zeer mee vermaak. Na deze review ben ik weer gewoon een rechtgeaard coverhater en zal ik waar ik maar kan die coverzooi neersabelen. Daar kunt u vanop aan. Wicked Minds is de dans echter ontsprongen. Harry 'JoJo' de Vries (10-2011)

Personnel:
Monica Sardella – vocals
Lucio Calegari – guitars
Paolo 'Apollo' Negri – keys, Mellotron, Hammond
Enrico Garilli – bass
Ricky Lovotti – drums

Discography:
Witchflower (2006)

Live at Burg Herzberg (2006)
Visioni, Deliri e Illusioni (2011)