Wat een week ... CD

TROY DONOCKLEY - Messages (2012)

Hernieuwde kennismaking ... 

... met Troy Donockley via dit door hem zelf samengestelde verzamelalbum 'Messages', betrekking hebbend op de periode 1998-2011. 'Hernieuwd' omdat ik de man ken via Iona. Maar deze band maakt muziek met een religieus tintje en dat beviel mij niet zo. Daarmee doe ik de kwaliteiten van Donockley echter tekort.
Donockley is een vooraanstaand musicus als het gaat om de Uilleann Pipes en de Low Whistle. Hij speelde al bij velen mee zoals Mostly Autumn, Magenta, Roy Harper en Nightwish. Deze verzamelaar maakt bovendien duidelijk dat Donockley in staat is een prachtige synergie te bewerkstelligen tussen keltische folkrock, rock en klassieke muziek. Zijn bewerking van 'Finlandia' van Sibelius toont dat aan maar ook composities als 'Orkahaugr' en 'Pursuit of Illusion' laten die samen- smelting uitstekend horen. Bovendien visualiseert zijn muziek sterk waardoor ik mij regelmatig in mijn geliefde Cumbria of Schotland waan. Aangezien ik geen tijd heb daar te zijn, vormt zijn muziek een prima metaforische vervanging.
Troy Donockley is niet alleen begaafd in het bespelen van die 'keltische' instrumenten maar is ook een begenadigd componist. Deze verzamelaar 'Messages', met overigens twee nieuwe 'unreleased tracks', geeft daarvan een prima beeld en zet mij in ieder geval aan zijn solowerk aan een nadere beschouwing te onderwerpen. Harry 'JoJo' de Vries (wat een week 18)