Wat een week ... CD

FOCUS - X (2012
)


Via een omweg ...

... kwam deze CD bij mij. Als promo vanuit de USA werd mij een CD opgestuurd van een legendarische Nederlandse band met daarin een mij persoonlijk bekende gitarist, Menno Gootjes uit Schiedam, niet geheel toevallig mijn woonplaats. Het kan raar lopen.

Eerlijk gezegd verloor ik Focus enigzins uit het zicht na het vertrek van Jan Akkerman, wiens artistieke loopbaan ik wél bleef volgen. Maar het lidmaatschap van Gootjes en de hoes van Roger Dean maakten mij weer nieuwsgierig en toen plofte ook nog die promo van 'X' op de deurmat. Het album bevalt mij wel. Oudgedienden Thijs van Leer, Pierre van der Linden en Bobby Jacobs spelen nog steeds uitstekend en Gootjes is sterk en weet van wanten. Het 'oude' progressief rockende Focus wordt hier aangevuld met door de jazz, of beter gezegd soft-jazz, beïnvloede composities.
Hoewel opener 'Father Bacchus'  wat rommelig klinkt is direct duidelijk dat we hier met Focus van doen hebben: stevige rock waarbij de dwarsfluit en het orgel van Van Leer dat typische geluid neerzetten.  Zoals hij dat ook doet in 'All Hens on Deck' en 'Talk of the Clown' waarin hij bovendien zingt c.q. declameert. De tracks 'Focus 10'  en 'Amok in Kindergarten', sterk pianospel, zijn ingetogener en bewegen zich zoals gezegd in het jazz-idioom.
Per saldo heeft Focus met 'X' een goed werkstuk afgeleverd dat zowel de vroegere fans als progrock- en jazzliefhebbers zal aanspreken.
Harry de Vries (wat een week 44)