The Wrong Object -
After
the Exhibition 
(2013)

Label: Moonjune Records
Bandsite: www.wrongobject.com
Running Time: 59:45
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
(out of 5 JoJo's)


Onze zuiderburen hebben een groeibriljant in huis: The Wrong Object, de progressieve jazz-rock band onder de bezielende leiding van voornaamste componist en gitarist Michel Delville. Het vorige album 'Stories from the Shed' dateert alweer uit 2008 en werd hier terecht tot WeekCD gebombardeerd.
In de tussenliggende periode versterkte de band zichzelf door intensief te touren en samen te spelen met o.a. Elton Dean, Alex Maguire, Zappa's Ed Mann en Annie Whitehead. En er deden zich personele wisselingen voor. Zo trad de van SH.TG.N bekende Antoine Guenet toe als toetsenist. Niet in de laatste plaats vernieuwde de band zich door meer 'electronics' te gebruiken en wat vooral opvalt meer zang o.a. van Guenet en van gastvocalist Susan Clynes. Interessante gast is voorts Benoit Moerlen die met zijn marimba- en electrische vibrafoon dat markante geluid van Gong, ten tijde van hun jazzrock periode, op zes tracks van dit album introduceert. Met die namen zijn de voornaamste invloeden van The Wrong Object ook genoemd: Soft Machine, Gong, Franks Zappa en vleugjes Canterbury her en der.
Met 'After the Exhibition' is het elf tracks genieten, van de hoogstaande technische kwaliteiten, van de spannende, dynamische composities en van de afwisseling tussen jazz, jazz-rock, prog en geluidsexperimenten. De aftrap 'Detox Gruel', geweldige titel, is een binnenkomer van jewelste met een pakkend woodwindarrangement aan begin en einde en met een brute overgang naar een King Crimsonachtig tussenstuk. 'Spanish Fly' vangt aan met mooie jazzakkoorden op de piano en ontwikkelt zich tot een Zappa-esk geheel met veel tempowisselingen. 'Yantra' begint laid-back waarna een rafelige bassax, een snoeiharde solo op, schat ik in, de Roland-gitaarsynth van Delville en een zich op de vibrafoon uitlevende Moerlen op een prettige wijze die relatieve rust verstoren.
Na het heftige 'Frank Nuts' met een virtuoze orgelsolo van Guenet vangt het uit drie delen bestaande 'Jungle Cow' aan. Hoogtepunt waarin alle registers opengaan en geluidsexperimenten (part 1) overgaan in een staccato jazzstuk (part 2), eindigend in een heavy en hartstochtelijke finale (part 3). In 'Glass Cubes', dat gegijzeld wordt door een prachtig pianothema en een geweldige pianosolo, horen we typische jazz-zang van Susan Clynes en van Guenet, een track met lichte referenties aan Hatfield and the North. Genieten van begin tot einde. Na het prima 'Wrong but not False' en 'Flashlight into Black Hole' eindigt het album met een compositie van Moerlen, 'Stammtisch', waarin uiteraard zijn marimba en vibrafoon centraal staan.
Ik schreef al eerder dat North Sea Jazz helaas steeds minder jazz bevat. The Wrong Object is een band zijn die geenszins zou misstaan op dat festival en de jazzfactor zou kunnen opkrikken. Het uitstekende album 'After the Exhibition' bewijst dat eens te meer. Harry 'JoJo' de Vries (06-2013) 


Personnel:

Marti Melia - bass & tenor saxes, clarinet
François Lourtie - tenor, alto & soprano saxes, voice  
Michel Delville - guitar, electronics, Roland GR-09
Antoine Guenet - keyboards, vocals

Pierre Mottet - bass
Laurent Delchambre : drums, percussions, objects, samples
with
Susan Clynes - vocals

Benoit Moerlen - marimba, electronic vibraphone

Discography:
Stories from the Shed (2008)
The Wrong Object Live Featuring Annie Whitehead and Harry Beckett (2007)
After the Exhibition (2013)