Antonius Rex - 
Hystero Demonopathy (2013)
 

Label: Black Widow Records
Bandsite: www.antoniusrex.com
Running Time: 59:28
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score:
(out of 5 Jojo's)


Normaal gesproken heb ik het niet over mijzelf in recensies. Al zegt een recensie natuurlijk ook iets over de schrijver. Deze keer word ik door de Italiaanse band Antonius Rex genoodzaakt daar eenmalig verandering in aan te brengen. En dat komt door het onderwerp dat men muzikaal vertaalt op het derde album 'Hystero Demonopathy'. En dat is 'demonische hysterie' dat door sommigen wordt gezien als een psychische afwijking en door anderen als een esoterische en magische ervaring. Nu wil het geval dat ik zelf psycholoog ben en daardoor weleens in aanraking ben gekomen, in theorie en niet in praktijk, met dit verschijnsel. Voorts weet ik dat Hitler, u welbekend, in verband wordt gebracht met demonische hysterie, dat ik niet alleen daarom toch echt als een afwijking van de geest beschouw.
De vraag ligt dan ook voor de hand of Antonius Rex in staat is dit ziektebeeld op een goede wijze te verbeelden?
Het antwoord is volmondig 'ja' maar wat mij betreft té goed. Het album vormt namelijk een huiveringwekkend geheel met op sommige momenten verschrikkelijk geschreeuw, gehijg en gejammer dat lijkt op marteling maar een uitvloeisel is van de hysterische ervaringen van de hoofdpersoon. En dat gaat mij echt te ver. Muziek hoeft echt niet alleen te behagen. Het mag tot denken aanzetten, het mag protest bevatten, wegdromen initiëren, allemaal prima, sterker nog dat heeft mijn voorkeur. Ook mag muziek 'creepy' zijn, dat ben ik gewend van andere bands en zeker ook van Antonius Rex, zoals bleek uit eerdere reviews. Maar de verbeelding van hysterie gaat hier zo ver dat er op een gegeven moment maar één handeling rest: de CD vroegtijdig afzetten. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Het positieve aan het album is de muzikaal-technische uitvoering, het trio beheerst de instrumenten tot in de puntjes, en de sterke produktie die zoals altijd bij hen vol en helder is en ieder instrument uitstekend laat uitkomen. Ook compositorisch zijn er goede stukken te vinden zoals het bombastische titelnummer en het mooie, al is dat relatief in dit kader, 'Suicide Goth' en 'The Fatal Letter'.

Resumerend stel ik dat er helaas sprake is van doorgeschoten muzikale verbeeldingskracht waar het de demonische hysterie betreft. Dat leidt tot aftrek van punten en dat is jammer want de muzikale en compositorische kwaliteiten van Antonius Rex staan buiten kijf. Volgende keer iets minder realistisch vertalen graag. Harry 'JoJo' de Vries (10-2013)

Personnel:
Antonio Bartocetti - guitars, vocals, bass
Rexanthony - vocals, keyboards, synthesizers, piano, digital drum, digital orchestra
Monika Tasnad - medium


Discography:
Switch on Dark (2006)
Per Viam (2009)
Hystero Demonopathy (2013)