Wat een week ... CD

THE WORLD OF DUST - Bhava (2013)

Indrukwekkende kennismaking  ... 


… via 'Bhava' (Wedergeboorte') met The World of Dust, een project van Stefan Breuer (o.a. I Am Oak, Subhuman). Een album dat bedoeld is voor 38 minuten integrale beluistering en dat geduld kon ik al vele malen opbrengen want de kwaliteit is erg hoog.
Ondersteund door onder anderen Noel Hofman (The Gathering) verbeeldt Breuer, via gedoseerde zang en uitstekende muziek, in dertien stukken de zoektocht naar innerlijke rust en zelfs de geschiedenis van het heelal. Zonder in new age-achtige sferen te verzanden maar met overtuigende, aan progrock (hij noemt het zelf 'lo-fi prog') rakende composities. Het geheel doet mij denken aan John Zorn's 'Film Works-cyclus' en er komen herinneringen boven aan Mike Oldfield en Bo Hansson, maar dan wel gehuld in een moderne jas.
Deze release is ondersteund door een boek met ruim veertig pagina's collages, genummerd en gelimiteerd tot 100 stuks. Bezoek zeker ook de site want die bevat prachtige afbeeldingen. Maar als ik mij hier beperk tot de muziek dan is 'Bhava' een overweldigend en imponerend werkstuk dat meer aandacht verdient. Ik kan nu al zeggen, al is het jaar nog jong, dat dit album in de Eindejaarslijst 2014 zal staan! Harry de Vries (wat een week 04)