Wat een week ... CD

AIRBAG - All Rights Removed (2011)

Heen en weer geslingerd ... 


 … word ik doorgaans als ik naar de Noorse band Airbag luister. Heen en weer tussen enerzijds ergernis: waarom kom je niet met een eigen geluid en vooral waarom manifesteert gitarist Bjorn Riis zich steeds maar weer als een absolute kloon van David Gilmour? Anderzijds zwijmel ik weg op de organische, Floydiaanse geluidsgolven die de band weet te creëren en denk ik regelmatig "wat mooi".
Deze tweestrijd leidt ook tot twijfel of een nieuw album, dat sinds kort in de schappen ligt, wel moet worden aangeschaft. Die twijfel is er nu ook weer en daarom trok ik 'All Right Removed' uit 2011 uit de kast. En ja hoor, ergernis en genot strijden min of meer tegelijkertijd voor de voorkeur. Maar kom op zeg, 'Homesick I-III' is gewoonweg een prachtige compositie waarin veel gebeurt en waarin Riis een briljante gitaarsolo weggeeft.  En die andere vijf tracks zijn ook okay. Dus, toch maar het nieuwe album 'The Greatest Show on Earth' gaan aanschaffen? Vast wel. Harry de Vries (wat een week 07)