YES - Heaven & Earth (2014) 

Label: Frontiers Records (Universal)
Bandsite: http://yesworld.com
Running Time: +/- 52:00
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score:
(out of 5 JoJo's)

 

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: 'Heaven & Earth' is het slechtste album dat Yes ooit heeft gemaakt. Het overtreft zelfs de ellende van 'Big Generator' (1987). Terwijl ik toch zo enthousiast was over 'Fly from Here' (2011).
Ik maak er niet veel woorden aan vuil. Nieuweling en zanger Jon Davison klinkt als Jon Anderson, dat dan weer wel, de muziek is in belangrijke mate door hem geschreven, de acht tracks zijn compositorisch armoedig (met als dieptepunt 'It Was All We Knew'), alles klinkt 'middle of the road', lijkt in ieder geval zelden op Yes (met uitzondering van enkele fragmenten van afsluiter 'Subway Walls'), is over de gehele linie te langzaam, te saai en oneindig zeikerig en nergens laten de heren hun onomstreden kwaliteiten op hun instrumenten horen. Ten slotte is de samenzang dunnetjes en matig (bijvoorbeeld in 'In a World of Our Own') en de vlakke productie van Queen's Roy Thomas Baker maakt het er ook allemaal niet beter op.
Hoe is het mogelijk dat Howe, Squire, White en Downes zo'n gedrocht afleveren? Dat je er aan werkt in de studio is tot daar aan toe maar je zou dan toch met voldoende kritisch vermogen in de bagage, van Chris Squire verwacht ik dat zeker, gaandeweg tot de conclusie moeten komen "dit gaan we niet uitbrengen". Helaas is die weliswaar dramatische maar terechte conclusie nooit getrokken. Tunnelvisie? 'Groupthink'? Geld nodig en de klant een loer draaien? Ik denk als de beide Wakemans en Anderson dit beluisteren ze juichend het huis uit rennen onderwijl roepend "wat ben ik blij dat ik niet meer mee doe". Ik doe ook niet meer mee. Dit album gaat snel de kast in om het er vooral nooit meer uit te halen. Nou ja, nog een keer, om het naar de vuilnishoop te brengen als ik ooit het aardse verlaat. Ik zal er vast een stickertje op doen: "weggooien" want zelfs De Plaatboef wil ik er niet mee opzadelen. Harry 'JoJo' de Vries (07-2014).


Personnel:

Steve Howe - electric, acoustic & steel guitars, vocals
Chris Squire - bass guitar, vocals

Alan White - drums, percussion
Geoff Downes - keyboards, computer programming
Jon Davison - lead vocals, acoustic guitar


Discography (selection):

Yes (1969)
Time and a Word (1970)
The Yes Album (1971)
Fragile (1971)
Close to the Edge (1972)
Tales from Topographic Oceans (1973)
Relayer (1974)
Going for the One (1977)
Tormato (1978)
Drama (1980)
90125 (1983)
Big Generator (1987)
Union (1991)
Talk (1994)
Open Your Eyes (1997)
The Ladder (1999)
Magnification (2001)
Fly from Here (2011)
Heaven & Earth (2014)