Karnataka - Secrets of Angels (2015) 

Label: Immrama Records
Bandsite: http://www.karnataka.org.uk
Running Time: 58:49
Reviewer: Harry 'JoJo' de Vries
Score: 
(out of 5 JoJo's)


De deur van mijn kamer ging open en mijn vrouw kwam binnen. Ze zei "soms verbaas ik mij over de muziek waar je naar luistert". Hoewel ik aanvoelde waar zij op doelde vroeg ik toch "Wat bedoel je?" Waarop zij antwoordde "Los van het feit dat ik het niet best vind, het valt uit de toon bij de muziek waar je normaal naar luistert". Ik kon niet anders dan zeggen "dat klopt maar als je recenseert word je gedwongen om alles te beluisteren, ook de matige werken". Deze conversatie ging over het nieuwste album 'Secrets of Angels' van Karnataka uit Wales.
Het enige referentiepunt dat ik ken is het album 'Delicate Flame of Desire' (2003), al is er nu nog maar een bandlid over van die bezetting namelijk bassist en soms toetsenist Ian Jones. Overigens nog de enige Welshman. Dat album kon mijn waardering nog wel wegdragen omdat daar een goede mix van Keltische invloeden en progressieve muziek te horen was. De band is in de loop der tijd echter opgeschoven in de richting van bands als Nightwish en Within Temptation. Meer van hetzelfde dus. Wellicht omdat zij zagen dat die bands prominenter in de schijnwerpers stonden.
De acht tracks op deze nieuweling zijn volledig over de top qua composities, zang, instrumentatie en produktie. Het Keltische element is nog slechts op de achtergrond aanwezig, Oosterse uitstapjes komen vaker voor, het theatrale voert de boventoon. Het is weliswaar symfonischer, daar zou ik nog heel blij van kunnen worden, maar als symfonische rock doorslaat wordt het bombastisch en als bombastisch doorslaat wordt het lachwekkend. Op sommige momenten lijkt het alsof ik naar een musical zit te luisteren. Of nog erger naar het Eurovisie Songfestival. Zelfs in de 20 minuten durende titeltrack weet men dat gevoel bij mij maar sporadisch weg te halen. Het technisch vaardige spel van de bandleden ten spijt.
Nee met Karnataka gaat het bij mij niet meer goed komen. Ik val dan ook van mijn stoel als in mijn lijfblad iO Pages een lovende recensie (zelfs een 'Vette Krent') staat over 'Secrets of Angels'. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat je met de indrukwekkende prog- en symfohistorie in je bagage, luisterend naar dit album, tot een positief oordeel kan komen?! De dooddoener 'over smaak valt niet te twisten' zal de reactie zijn. Welnu, over smaak valt wel degelijk te twisten! Harry de Vries (08-2015).  


Personnel:

Hayley Griffiths - vocals
Ian Jones - bass, keyboards, bass pedals, programming, vocals
Enrico Pinna - lead, rhythm and acoustic guitars, vocals
Cagn Tozluoglu - keyboards, programming
Jimmy Pallagrosi - drums, percussion

Discography:

Karnataka (1998)
The Storm (2000)
Delicate Flame of Desire (2003)
The Gathering Light (2010)
Secrets of Angels (2015)