Pauw - Macrocosm Microcosm (2015) 

Label: Caroline
Bandsite: http://pauwband.com/band/
Running Time: 47:35
Reviewer: Henk Vermeulen
Score: 
(out of 5 JoJo's)


Op 24 september 2014 was ik getuige van het optreden van de Canadese psychedelische rockband Elephant Stone van het destijds gloednieuwe, verbouwde Hedon te Zwolle. Het concert was fantastisch. In het voorprogramma stond een onbekende Nederlandse band met de bijzondere naam Pauw. 
Ik heb geen goede herinneringen aan dat optreden. Niet alleen omdat ik de neiging heb om ongeduldig te zijn tijdens het wachten op de hoofdact. Ik vond een en ander nogal lachwekkend. Het kwam over als een karikaturale imitatie van de psychedelische scene uit begin zeventiger jaren. Drie jonge knapen met lange haren in een outfit die geleend leek te zijn van de legendarische, nog immer als hippie door het leven gaande Brabantse troubadour Armand. Het psychedelische aspect werd geaccentueerd door de uit het podium opstijgende rookwalmen.
Nu heb ik niets tegen hippies en nostalgici die weemoedig verlangen naar de dagen dat die subcultuur hoogtij vierde, integendeel! Ik bewonder juist jonge muzikanten die zich laten inspireren door de meest creatieve periode uit de muzikale geschiedenis: de jaren ‘60 en ‘70. Maar wat maakte Pauw toen een slechte indruk op mij. De muziek klonk heel erg (te) hard en bestond uit platitudes en clichés die overduidelijk geleend waren van de grote bands uit die hoogtijdagen. Wat ontbrak was originaliteit en authenticiteit. 

Ik was dan ook sceptisch toen de pers breed uitgemeten aandacht besteedde aan hun debuut 'Macrocosm Microcosm'. Je bent recensent of niet dus ik trok de stoute schoenen aan en heb het album diverse keren beluisterd. Ik moet erkennen dat het resultaat mij erg meevalt als ik het vergelijk met gememoreerde avond. De band blijkt gegroeid te zijn. De clichés zijn er weliswaar nog steeds (uit het orgel - en drumwerk in 'Glare PT 2' blijkt dat heel erg goed naar Pink Floyd is geluisterd) maar het tweede deel van het album wekt het vertrouwen dat deze jongens uit kunnen groeien tot een volwaardige psychedelische sixties retro band. Tracks als 'Abyss', 'High Tide' en 'Glare Pt. 2' maken mij nieuwsgierig naar de opvolger. Bovendien bevatten enkele songs voldoende improviseergehalte om tijdens live-uitvoeringen het dak te laten trillen! De vraag is of de band daartoe in staat is, zonder studiofoefjes en -trucs.
Desondanks heeft 'Macrocosm Microcosm' aanmerkelijk meer inhoud dan ik op grond van het liveconcert in 2014 verwachtte. Dat het album ook een aantal overbodige composities bevat, doet daar niets aan af. Henk Vermeulen (11-2015)


Personnel:
Rens Ottink - drums, percussion, backing vocals, bass
Kees Braam - piano, Mellotron, orgel, Fender Rhodes, synthesizer 
Brian Pots - guitar, lead vocals, sitar, piano, Mellotron, Reed Organ, lapsteel, recorder, autoharp 
Gerben Bielderman - bass, organ
Pascal van Hulst - flute 

Discography:
Pauw (EP, 2015) 
Macrocosm Microcosm (2015)