Wat een week ... CD

STEVE ROTHERY - The Ghosts of Pripyat (2015)

Niet wereldschokkend  ...

... wat Marillion gitarist Steve Rothery laat horen op zijn solowerk 'The Ghosts of Pripyat'. Dat kan ook niet altijd en dat hoeft ook niet want het draait wel lekker weg. 
De naam in de albumtitel verwijst naar de spookstad Pripyat die ontvolkt moest worden na de kernramp in Tsjernobyl in 1986. Foto's in het boekje geven een triest en ontluisterend beeld van de gevolgen van menselijke fouten. De muziek probeert die triestheid te verbeelden maar per saldo vind ik het een vrij opgewekt klinkend geheel.
Het album bevat 7 sferische, instrumentale tracks waarop het lekker wegdromen is en waarin uiteraard de gitaar van Rothery prominent aanwezig is maar toch zeker ook de toetsen van Riccarde Romano. De rommelige drummer Leon Parr neem ik maar voor lief. De gastrollen van Steve Hackett en Steven Wilson bezie ik als een verkoopstunt want het is dat ik via de hoes weet in welke tracks zij wat akkoorden slaan anders zou het mij niet zijn opgevallen. Harry de Vries (wat een week 11)