Motorpsycho - The Tower (2017) 

Label: Psychobabble
Bandsite:
http://motorpsycho.no/
Running Time:
41:17 + 43:22
 

Reviewer: Henk Vermeulen
Score: 
(max. score)


Na het geweldige 'Here be Monsters' (2016) verliet drummer Kenneth Kapstad Motorpsycho om zich volledig toe te gaan leggen op de hardrockband Spidergawd. Door menig Psychonaut werd deze keuze met argwaan bekeken: zou men de 'klap' van het vertrek van deze eminente drummer kunnen opvangen? Een jaar na zijn vertrek brengt men het dubbelalbum 'The Tower' uit en alle angst blijkt ongegrond want de band heeft hun beste album ooit uitgebracht! Terwijl  'Trust Us' (1998) en 'The Death Defying Unicorn' (2012) al meesterwerken waren. Men blijkt een patent te hebben op het adequaat kunnen vervangen van drummers. Nu blijkt ook dat de nieuwe drummer Tomas Jarmyr een slagwerkstijl bezit die nodig is om de typische Motorpsycho-sound te kunnen vervolmaken en te verrijken
Hoewel Motorpsycho bekend staat als een psychedelische rockband, speelt de band sinds de oprichting in 1989 door Saether, Ryan en (ex)drummer Kjell Runar Jenssen een veelheid aan stijlen: rock, jazz, metal, folk, psychedelica, indie en americana. Onder het alter ego The International Tussler Society heeft men zelfs twee niet onverdienstelijke country & western albums uitgebracht.
'The Tower' is te omschrijven als een eigentijdse ode aan het beste wat de psychedelische progressieve muziek uit de 20e eeuw heeft voortgebracht via de herkenbare Motorpsycho sound waarin nooit sprake is van epigonisme. We horen referenties aan King Crimson (titeltrack), Pink Floyd ('A.S.F.E.') en aan Yes (de orgastische geluidsclimaxen van 'Ship of Fools' brengen de finale van 'The Gates of Delirium' (1974) in herinnering). En om 'minimal music' tonen heen gevlochten composities zoals Soft Machine dat ooit deed (o.a. 'A Pacific Sonata'). Mocht de suggestie ontstaan dat 'The Tower' slechts refereert aan de Britse progressieve muziek uit de vorige eeuw, dan is dat een misverstand. De bewondering voor de Amerikaanse (psychedelische) westcoast sound van de 60-ties en vroege 70-ties is eveneens hoorbaar zoals in de sfeervolle vocale harmonieën op de tweede schijf á la The Beach Boys, The Byrds en Crosby, Stills, Nash.
Motorpsycho heeft met 'The Tower' een waar kunstwerk afgeleverd dat, ondanks de retro invloeden, zeer eigentijds maar bovenal klinkt als Motorpsycho. De eigenzinnige referenties aan de groten van de vorige eeuw maken dat dit album door muziekliefhebbers binnen verschillende generaties zal worden gewaardeerd. Ik kijk vol verlangen uit naar de concerten die de band deze maand in Nederland zal geven. Een aantal tracks op dit album lijkt zich uitstekend te lenen voor de bekende live-exercities die gekenmerkt zijn door meeslepende en door merg en been gaande gitaarimprovisaties van Ryan, gelardeerd met oorverdovende 'noise' en andere psychedelische geluidseffecten, een vermogen waar de band patent op heeft. Henk Vermeulen (10-2018) 


Personnel: 
Bent Saether - bass, vocals 
Hans Magnus Ryan - guitars, vocals 
Tomas Jarmyr - drums 
With: Alain Johannes - vocals, guitars, flute 

Discography (studio albums): 
Lobotomizer (1991) 
Soothe (1992) 
Demon Box (1993) 
Timothy’s Monster (1994) 
Blissard (1996) 
Angels and Daemons at Play (1997) 
Trust Us (1998) 
Let Them Eat Cake (2000) 
Phanerothyme (2001) 
It's A Love Cult (2002) 
Black Hole/Blank Canvas (2006) 
Little Lucid Moments (2008) 
Child Of The Future (2009) 
Heavy Metal Fruit (2010) 
The Death Defying Unicorn (2012) 
Still Life with Eggplant (2013) 
Behind the Sun (2014) 
Here be Monsters (2016) 
The Tower (2017)